ATC tillverkar förutom studiomonitorer för världens ledande inspelningsstudior, även produkter för hemmabruk, dessa delar teknik med de professionella modeller helt eller delvis. Samtliga modeller innehåller enbart egna högtalarelement. ATC startade sin verksamhet 1974.
Genombrottet
ATCs SCM50 är hörnstenen i produktsortimentet. Detta är modellen som resten av sortimentet kommit ur. Här visas den i Classic-utförandet.
Modellen startade som ett projekt för Danmarks Radio 1985, som behövde en monitor, sedan har denna modell utvecklats genom åren och finns som studiomodell och ett antal olika utföranden för hemmabruk, både aktiva och passiva.
Passiva eller aktiva högtalare?
De flesta modellerna kan fås antingen som traditionella högtalare med passiva delningsfilter. Du väljer dessa om du vill använda din befintliga förstärkare. Men om du vill ha ut den bästa prestandan ur ATCs modeller skall du lyssna på de aktiva modellerna.
Prisskillnaden mellan en aktiv modell och passiva kombinerat med ett riktigt bra slutsteg är mycket fördelaktigt, för den aktiva versionen.
Alla modeller som används för proffsbruk är aktiva.
Entry serien, Här börjar äventyret. (Länk)
Classic & Tower-serierna, allting är plötsligt på riktigt.
Stativmodellen SCM20
Classic/Tower-modellerna är egentligen exakt samma modeller ljudmässigt, det enda som skiljer dem är designen. Siffrorna anger den inre lådvolymen. SCM20 har en kombinerad mellanregister/baselement, de övriga har 9″, 12″ och 15″ basar.
Element
ATC tillverkar alla sina element själva. Det senaste tillskottet är diskanten som tog 7 år att ta fram. Det är den enda diskanten på marknaden med dubbel upphängning. Alla element tål extremt mycket effekt och elementen är linjära, även vid mycket höga nivåer och spelar fortfarande extremt rent. De gillar effekt för de färdiga konstruktionerna kan ses upplevas som relativt trögdrivna, men det är skonsamma laster för en förstärkare och oftast rena 8 ohms laster. Grunden kan sägas vara förstärkare på 100W av god kvalitet, och uppåt till hur mycket du vill.
SE -Serien i korta ordalag:
Se Serien använder mer sofistikerad förstärkare och en mer avancerad kabinettkonstruktion än Classic & Tower serierna.
I detalj är förstärkarna diskret uppbyggda utan integrerade operationsförstärkare i kretslösningen. Istället har man diskreta transistorsteg av egen utveckling, 22st i varje steg. Den diskreta kretslösningen ger minsta tänkbara brus och distortion och mycket högre upplösning för lyssnaren. Den diskret uppbyggda versionen av ”Förstärkarpaketet” har skilda nättransformatorer för linjestegen och ytterliggare filtrering och reglering i nätdelen.
Som premiumprodukter i ATCs produktsortiment är kabinetten helt omkonstruerade och har mjukt rundade sidor, metallinlägg och en finish som är ett stort steg upp från ‘Classic’ och ‘Tower’ Serien. Kabinetten är konstruerade i ett flerskikts laminat med högre styvhet och dämpning än konventionella material. Den ökade styvheten gör att lådorna inverkan på det slutliga ljudet kan helt negligeras.
Alla synliga metlalldelar är behandlade med PVD (Physical Vapor Deposition) vilket ger en extremt hög finish och hård yta. Denna teknik används bara annars till smycken och klockboetter. PVD-ytan är lätt infärgad för att ge en diskret nickelglans oftas använd under Art Deco perioden, ett stilideal som ATCs VD och ägare, Billy Woodman är mycket förtjust i och som lånat många design element till SE-serien..
Konsekvent uppbyggnad
De olika modellerna finns i en rad olika utförande: Classic, Tower, SE och i aktiva eller passiva versioner.
- Classic är en direkt motsvarade modell till studio modellen, oftast på stativ.
- Tower är ljudmässigt identisk med Classic, men en golvmodell.
- SE är elementmässigt identiska med Classic/Tower, men har mer exklusiva lådor och förstärkare i ren klass A drift.
- Siffrorna betyder nettovolym på lådorna.
- P står för Passiv, A står således för en aktiv högtalare.
- De aktiva modellerna använder MosFet-förstärkare
- SCM betyder Studio Control Monitor
- SL står för superlinjär. Vilket här innebär att elementet rör sig linjärt hela slaglängden.
Om vi jämför SCM100 i de 6 olika versionerna som finns:
- Classic (Aktiv/passiv)
- Tower (Aktiv/passiv)
- SE (Aktiv/passiv)
Elementuppsättningen är identisk i alla tre modellerna, inklusive frontplattan. Lådvolymen är densamma 100L netto
Skillnaderna ligger i Lådornas utformning och Finish (SE-modellen) Classic och Tower har samma filter (passiva modellerna) och samma förstärkare. Den aktiva SE-modellen har dessutom finare slutsteg som beskrivs nedan.
I övrigt är det samma grundklang i modellerna.
Aktiva modeller har typiskt något större dynamik och mindre distortion än de passiva pga aktiva respektive passiva filter, samt att varje element har ett eget slutsteg. Bas: 200W, Mellanregister: 100W och Diskanten: 50W
Nya stativ till Classic-Serien
Stativ till Classic-serien
När du köper Classicmodellerna 50/100/150 så följer det med stativ från fabriken. Dessa behövs för att högtalaren skall hamna i rätt höjd, vilket innebär att mellanregistret hamnar i öronhöjd.
Dessa är tillverkade i stål och löser uppgiften väl, men är inte helt optimala ljudmässigt (eller möbelmässigt)
För att råda bot på detta har vi tagit fram stativ i massiv ek som är bättre rent ljudmässigt samt, enligt oss, snyggare.
Dessa finns i korrekt storlek för respektive modell enligt ATCs mått, men kan fås i valfri höjd.
I botten av varje ben finns infästning för originalspikes (M8 gänga) vilket även medger att man monterar andra typer av fot med passande gänga.
Stativen levereras antingen omålade (för inoljning eller egen finish) eller i halvblank svart.
Annan finish kan offereras.
Referenslista på användare och studios
I länken ovan ser du en lista på användare av ATC, artister, producenter, studios, TV/Radioföretag, instutitioner m.fl.
Intressant filmklipp om tillverkningen hos ATC:
En annan ny teknik som används i SE-serien är kemisk etsning med syror. Denna process används för att skapa ventilationsdetaljer på förstärkarhöljena , men även för text och logotyper. Detta ger en detaljnivå som är omöjlig att uppnå med mekanisk bearbetning.